| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Amund Administrator
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Herman Medlem
|
Skrevet: 17.2.09 - 17:01 Tittel: |
|
|
Blei bra ja
_________________ HJL |
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 19.4.09 - 12:14 Tittel: |
|
|
Har plukka ned bilen for sesongen, kanskje litt seint, første løp i østlandscupen er om 2 uker, jeg har ikke greid å få tak i trekkbil enda heller...
_________________ Jobb www.bgnor.com
Webmaster www.bilbygging.no
Hjemmeside http://amund.bilbygging.no |
|
| Til Toppen |
|
 |
Einar Medlem
|
Skrevet: 1.6.09 - 21:57 Tittel: |
|
|
Bilder fra gjørmeløype forrige helg
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 19.8.09 - 10:47 Tittel: |
|
|
Til helga er det Brumunddal igjen, 'brumunddalshjula' er på plass igjen - har finni ut at de funker bra der, men ikke så bra i resten av landet... de er litt for små, eller om det er felgen som er for stor, ikke godt å si. Men bilen oppfører seg mye bedre med de på, mye mer stødig, fjæring/styring/bremser/utveksling og hjulopphenget funker bedre. Det er bare det lille aberet at den ikke kommer seg av flekken, unntatt i sandjordgrusen i brumunddal.
Ellers er vel eneste lyspunktet denne sesongen resultatmessig en førsteplass i Mud Run på Pirate 4x4 Jamboree, da veit jeg hva bilen er til.
|
| Til Toppen |
|
 |
Vier Medlem
|
Skrevet: 20.8.09 - 21:34 Tittel: |
|
|
Siden du etterhvert har opparbeidet deg en del kunnskap om unimogakslinger.... er det noen god grunn for at jeg skal velge meg 404-akslinger foran 406/416?
Jeg har prøvd å finne svaret rundtom, men har ikke lykkes ennå...
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 21.8.09 - 16:10 Tittel: |
|
|
| Vier skrev: | Siden du etterhvert har opparbeidet deg en del kunnskap om unimogakslinger.... er det noen god grunn for at jeg skal velge meg 404-akslinger foran 406/416?
Jeg har prøvd å finne svaret rundtom, men har ikke lykkes ennå... |
Jeg tenkte å bytte til det etterhvert, HVIS jeg noengang bygger om til volvofemmer og 4-link.
Grunnene er
1. de jeg har er utslitte, slarkete og lekker fælt - delene er svindyre (ok har ikke sjekka det jeg trenger for å overhale, men hittil har det meste vært skremmende). Men får du tak i noen som er overhalte eller veldig god stand så er det jo greit.
2. 404-aksler vokser på trær i forhold, og sjansene er sannsynligvis større for å finne noen som er nye eller overhalt
3. Vekt. 'Offisielle' tall spriker i alle retninger, men den subjektive opplevelsen viser at 2 mann greit kan sjonglere med 404-aksler. 406 - not so much.
4. 404 er mulig å bytte side på diffen (viktig for mine volvofemmer-planer)
5. Oppgraderinger finnes ferdig, f.eks. hi-steer og skivebremser.
6. Lavere utveksling, 7.5:1 i forhold til 6,5:1 på mine - men dette kan jo være en ulempe også...
7. Lett å justere caster i forhold til pinjongvinkel
MEN, det er jo fordeler med 406 og da:
1. Mer moderne konstruksjon, lettere å skru på (?) 10 bolter holder navet, ingen press-fit. 404 trenger 15+ presse
2. Innebygd trykkluftstyrt sperre. Ikke noe mikk med sylindre, stag, braketter og beskyttelse av dette, eventuelt wire eller andre rariteter
3. Muligheter for original skivebrems, selv om disse ikke har vært heeelt killer - også er deler svinedyrt (klosser er riktignok billig)
4. Mer sving - 52 grader på mine, men 404 svinger vel 45+ de også
5. Kortere pinjong (ser det ut til)
|
| Til Toppen |
|
 |
Vier Medlem
|
Skrevet: 28.8.09 - 22:19 Tittel: |
|
|
| Amund skrev: | | Vier skrev: | Siden du etterhvert har opparbeidet deg en del kunnskap om unimogakslinger.... er det noen god grunn for at jeg skal velge meg 404-akslinger foran 406/416?
Jeg har prøvd å finne svaret rundtom, men har ikke lykkes ennå... |
Jeg tenkte å bytte til det etterhvert, HVIS jeg noengang bygger om til volvofemmer og 4-link.
Grunnene er
1. de jeg har er utslitte, slarkete og lekker fælt - delene er svindyre (ok har ikke sjekka det jeg trenger for å overhale, men hittil har det meste vært skremmende). Men får du tak i noen som er overhalte eller veldig god stand så er det jo greit.
2. 404-aksler vokser på trær i forhold, og sjansene er sannsynligvis større for å finne noen som er nye eller overhalt
3. Vekt. 'Offisielle' tall spriker i alle retninger, men den subjektive opplevelsen viser at 2 mann greit kan sjonglere med 404-aksler. 406 - not so much.
4. 404 er mulig å bytte side på diffen (viktig for mine volvofemmer-planer)
5. Oppgraderinger finnes ferdig, f.eks. hi-steer og skivebremser.
6. Lavere utveksling, 7.5:1 i forhold til 6,5:1 på mine - men dette kan jo være en ulempe også...
7. Lett å justere caster i forhold til pinjongvinkel
MEN, det er jo fordeler med 406 og da:
1. Mer moderne konstruksjon, lettere å skru på (?) 10 bolter holder navet, ingen press-fit. 404 trenger 15+ presse
2. Innebygd trykkluftstyrt sperre. Ikke noe mikk med sylindre, stag, braketter og beskyttelse av dette, eventuelt wire eller andre rariteter
3. Muligheter for original skivebrems, selv om disse ikke har vært heeelt killer - også er deler svinedyrt (klosser er riktignok billig)
4. Mer sving - 52 grader på mine, men 404 svinger vel 45+ de også
5. Kortere pinjong (ser det ut til) |
Thank you Sir Jeg ser at vi har mye de samme tankene, dog noe usikkert om det er bra eller dårlig...
|
 |
|