| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Amund Administrator
|
Skrevet: 16.11.04 - 14:26 Tittel: Amunds rørbil |
|
|
Har ikke kommet så langt enda, men de fleste delene ligger klare. Fler bilder her: http://jeep.flipp.net/video/amund/amund1.htm
Specs er portalaksler fra Unimog 416, med skivebremser (styre-), firehjuslsstyring, trykkluftstyrte diffsperrer. Hydrostatstyring foran, mekanisk-hydraulisk bak. Har ikke bestemt meg helt for motor og drivverk ennå, men det kan se ut som det blir Jeep 4,0/AW4/NP231.
Sist endret av Amund den 13.3.05 - 21:51, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
wa-sho Medlem
|
Skrevet: 7.12.04 - 00:02 Tittel: |
|
|
du stiller vel på rena med denne i pinsen??
_________________ ~A€C€A€B~ |
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 7.12.04 - 00:15 Tittel: |
|
|
Hmm. Når er pinse da?
Neida. Styring og brytere til sperrer og sånt avhenger av en container fra statene som kommer vet ikke, men skolen min var endelig ferdig i dag så det blir nok litt skruing framover. Har fått sjonglert litt på bremser og sånt så jeg har 2 aksler med styring og skivebremser, neste skritt er å skaffe 4x calippere til 240 med ventilerte skiver, de skivene er ca. like tjukke som unimogene. Så må jeg ha meg en elefantjekk, så blir det motor oppi og aksler under... så lager vi hjuloppheng der det havner. Men lurer på om jeg skal bygge om fronten litt nå som det ble sekser, kan lage den mye smalere og få mye mer sving...
Hvis jeg er flink er den ferdig til sommer'n kanskje?
Sist endret av Amund den 7.12.04 - 08:46, endret 2 ganger |
|
| Til Toppen |
|
 |
Harley Medlem
|
Skrevet: 7.12.04 - 00:24 Tittel: |
|
|
Vis det er volvo 240 så har jeg 4 ligende
_________________ http://centerstarbil.no/
Bråten Bil & Sveis
'Big Boyz Big Toyz |
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 11.12.04 - 15:00 Tittel: |
|
|
Har kjøpt meg dempere nå, Procomp MX6 justerbare med 12" slaglengde (ca. 30cm), men usikker på om det blir for kort. Har jo 25cm på jeepen? Eller noe sånt, husker ikke helt. Når jeg først bygger skal jeg da ikke ha noe verre flex enn kanadierne!
|
|
| Til Toppen |
|
 |
TLCO Medlem
|
Skrevet: 11.12.04 - 20:17 Tittel: |
|
|
Moro med progresjon..! Men skal ikke bare slå til med Air Shox med engang da ? (Eller CoilOvers )
White Knight er stilig ass..
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
|
| Til Toppen |
|
 |
ingos Medlem
|
Skrevet: 12.12.04 - 13:23 Tittel: Artig prosjekt |
|
|
Det var fin bil Einar har laget seg og jeg vil/håper en gang i fremtiden å bygge et sånt prosjekt. Så at du hadde tenkt til å bruke Unimog aksler, de er jo konge spør du meg. Jeg ville nok ha sperre på en slik bil og store hjul.
Vi får gå i tenkeboksen og finne på noe lurt. HEHE
_________________ Member of russerbanden from Lier
And
Oppdal 4x4 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 24.12.04 - 22:38 Tittel: |
|
|
Fikk et par sfæriske lagre av nissen... men de var litt mindre enn beregnet, tror jeg må ha neste hakk, som tar 25mm bolt. Disse tar 20mm. Kan vel bruke disse til styring, de skulle egentlig være til one-linken.
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 26.12.04 - 00:06 Tittel: |
|
|
Jeg fikk med meg den nye elefanten min og lekte litt med delene mine... ikke noe revolusjonerende, men det ser ut til at planene mine stemmer med virkeligheten, og det er jo fint
| Side shot med rot i veien
|
|
 |
| Test av felg med maksimalt innpress
|
|
 |
| God klaring til både kingbolt, portal og styrestag
|
|
 |
| Skal være ca. 50 grader sving på innerhjulet
|
|
 |
| Her kommer utfordringene. Tuppen av tommestokken er enden av motorn, og målebåndet viser hvor innerkanten av dekket skulle vært. Fronten skal nok bygges om, og akselen må muligens foran blokka, vi får se, i morra kanskje?
|
|
 |
| Slenger på en ny skisse av bakenden... litt bajastuk?
|
|
 |
Sist endret av Amund den 26.12.04 - 19:49, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
TLCO Medlem
|
Skrevet: 26.12.04 - 15:21 Tittel: |
|
|
50º !
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 26.12.04 - 15:26 Tittel: |
|
|
| TLCO skrev: | 50º ! |
Jepp, det er jo halve moroa med disse akslene! Legg til trykkluftsperrer, portal, tåler alt og skivebremser så kan jeg leve med vekta Blir dog en liten utfordring å få plass til 47x14,9" dekk med den svingen på alle fire pluss vill fleks og minimal bredde på utsiden av hjula, men det skal nok ordne seg på et vis ... selv om en eller flere av dem må vike litt kanskje.
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 30.12.04 - 21:54 Tittel: |
|
|
Noen flere bilder av felg, aksler og bremser.
| Calippern passa bak felgen og greier, for ikke å snakke om på skiva. Takk til Harley, som skaffa dem (fra volvo 240) til en vettug pris :)
|
|
 |
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Amund Administrator
|
Skrevet: 2.1.05 - 22:32 Tittel: |
|
|
Der var det motor... må kjøpe noen bukker på biltema så jeg får buret opp og akslene under for å finne ut hvor jeg skal ha motor'n og hvordan buret skal bli i front.
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Tom A-G Medlem
|
Skrevet: 2.1.05 - 23:10 Tittel: |
|
|
Flott å se at det går fremover med prosjektet ditt Amund
Blir det ikke egentlig bare å få plassert motor/kasser så lavt og langt bak som mulig? Så må jo akslene få den posisjonen som er best etterpå? Et triks er vel å bygge opplegget rundt akslene med dem liggende på bump-stopperne og med full sving.
_________________ Prates.. Tom A-G |
|
| Til Toppen |
|
 |
|