Amunds rørbil
Gå til side 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B I L B Y G G I N G . N O Forum Hovedsiden -> Offroad-prosjekter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 16.11.04 - 14:26    Tittel: Amunds rørbil Svar med Sitat

Har ikke kommet så langt enda, men de fleste delene ligger klare. Fler bilder her: http://jeep.flipp.net/video/amund/amund1.htm

Specs er portalaksler fra Unimog 416, med skivebremser (styre-), firehjuslsstyring, trykkluftstyrte diffsperrer. Hydrostatstyring foran, mekanisk-hydraulisk bak. Har ikke bestemt meg helt for motor og drivverk ennå, men det kan se ut som det blir Jeep 4,0/AW4/NP231.

Bild 377.jpg

Last Ned
 Vedlegg:  Bild 377.jpg

Bild 380.jpg

Last Ned
 Vedlegg:  Bild 380.jpg

Bild 469.jpg

Last Ned
 Vedlegg:  Bild 469.jpg

Bild 379.jpg

Last Ned
 Vedlegg:  Bild 379.jpg

File0001.jpg
Skisse

Last Ned
 Vedlegg:  File0001.jpg

Sist endret av Amund den 13.3.05 - 21:51, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
wa-sho
Medlem

InnleggSkrevet: 7.12.04 - 00:02    Tittel: Svar med Sitat

du stiller vel på rena med denne big grin i pinsen??

Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 7.12.04 - 00:15    Tittel: Svar med Sitat

Hmm. Når er pinse da? big grin

Neida. Styring og brytere til sperrer og sånt avhenger av en container fra statene som kommer vet ikke, men skolen min var endelig ferdig i dag så det blir nok litt skruing framover. Har fått sjonglert litt på bremser og sånt så jeg har 2 aksler med styring og skivebremser, neste skritt er å skaffe 4x calippere til 240 med ventilerte skiver, de skivene er ca. like tjukke som unimogene. Så må jeg ha meg en elefantjekk, så blir det motor oppi og aksler under... så lager vi hjuloppheng der det havner. Men lurer på om jeg skal bygge om fronten litt nå som det ble sekser, kan lage den mye smalere og få mye mer sving...

Hvis jeg er flink er den ferdig til sommer'n kanskje?

Amund.jpg
Ny skisse

Last Ned
 Vedlegg:  Amund.jpg

Sist endret av Amund den 7.12.04 - 08:46, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Harley
Medlem

InnleggSkrevet: 7.12.04 - 00:24    Tittel: Svar med Sitat

Vis det er volvo 240 så har jeg 4 ligende

Til Toppen
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 11.12.04 - 15:00    Tittel: Svar med Sitat

Har kjøpt meg dempere nå, Procomp MX6 justerbare med 12" slaglengde (ca. 30cm), men usikker på om det blir for kort. Har jo 25cm på jeepen? Eller noe sånt, husker ikke helt. Når jeg først bygger skal jeg da ikke ha noe verre flex enn kanadierne!

TRAP100_1477.jpg

Last Ned
 Vedlegg:  TRAP100_1477.jpg

Til Toppen
TLCO
Medlem

InnleggSkrevet: 11.12.04 - 20:17    Tittel: Svar med Sitat

Moro med progresjon..! Men skal ikke bare slå til med Air Shox med engang da ? nod (Eller CoilOvers big grin)
White Knight er stilig ass..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 12.12.04 - 05:00    Tittel: Svar med Sitat

TLCO skrev:
Moro med progresjon..! Men skal ikke bare slå til med Air Shox med engang da ? nod (Eller CoilOvers big grin)
White Knight er stilig ass..

Hehe. Air Shox ja... tøffe de, men blir LITT dyrere da. Men jeg er litt interessert i den tråden på Pirate som går på det å bruke hydraulikksylindre som air shocks, kjøre på med trykkluft, så kan man justere høyde, fjærkoeffisient osv underveis, det som er tøft med dette er at jo høyere jo mykere, og jo lavere jo stivere pga. av luftvolumet. En annen ting er at de automatisk fungerer som bumpstops, da denne fjærkoeffisienten stiger eksponensielt når sylinderen blir trykket helt sammen (dvs. nesten helt sammen, vil aldri bånne med mindre den er tom for luft) og vil da "ta i mot". Det samme gjelder forsåvidt for Fox Air Shox, men disse får man ikke justert underveis...

Tråden på Pirate ligger her: http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=261171&page=1&pp=25

air_springexp.JPG - Vist 370 Gang(er)
Graf
air_springexp.JPG

Til Toppen
ingos
Medlem

InnleggSkrevet: 12.12.04 - 13:23    Tittel: Artig prosjekt Svar med Sitat

Det var fin bil Einar har laget seg og jeg vil/håper en gang i fremtiden å bygge et sånt prosjekt. Så at du hadde tenkt til å bruke Unimog aksler, de er jo konge spør du meg. Jeg ville nok ha sperre på en slik bil og store hjul.
Vi får gå i tenkeboksen og finne på noe lurt. HEHE

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 24.12.04 - 22:38    Tittel: Svar med Sitat

Fikk et par sfæriske lagre av nissen... men de var litt mindre enn beregnet, tror jeg må ha neste hakk, som tar 25mm bolt. Disse tar 20mm. Kan vel bruke disse til styring, de skulle egentlig være til one-linken.

Bild 755.jpg - Vist 353 Gang(er)
Bild 755.jpg

Til Toppen
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 26.12.04 - 00:06    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fikk med meg den nye elefanten min og lekte litt med delene mine... ikke noe revolusjonerende, men det ser ut til at planene mine stemmer med virkeligheten, og det er jo fint big grin

Bild 765.jpg - Vist 460 Gang(er)
Side shot med rot i veien
Bild 765.jpg

Bild 774.jpg - Vist 475 Gang(er)
Test av felg med maksimalt innpress
Bild 774.jpg

Bild 776.jpg - Vist 476 Gang(er)
God klaring til både kingbolt, portal og styrestag
Bild 776.jpg

Bild 780.jpg - Vist 443 Gang(er)
Skal være ca. 50 grader sving på innerhjulet
Bild 780.jpg

Bild 759.jpg - Vist 452 Gang(er)
Her kommer utfordringene. Tuppen av tommestokken er enden av motorn, og målebåndet viser hvor innerkanten av dekket skulle vært. Fronten skal nok bygges om, og akselen må muligens foran blokka, vi får se, i morra kanskje?
Bild 759.jpg

Bild 778.jpg - Vist 366 Gang(er)
Bild 778.jpg

Bajastuk.JPG - Vist 384 Gang(er)
Slenger på en ny skisse av bakenden... litt bajastuk?
Bajastuk.JPG

Sist endret av Amund den 26.12.04 - 19:49, endret 1 gang
Til Toppen
TLCO
Medlem

InnleggSkrevet: 26.12.04 - 15:21    Tittel: Svar med Sitat

eek 50º !
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 26.12.04 - 15:26    Tittel: Svar med Sitat

TLCO skrev:
eek 50º !

Jepp, det er jo halve moroa med disse akslene! big grin Legg til trykkluftsperrer, portal, tåler alt og skivebremser så kan jeg leve med vekta wink Blir dog en liten utfordring å få plass til 47x14,9" dekk med den svingen på alle fire pluss vill fleks og minimal bredde på utsiden av hjula, men det skal nok ordne seg på et vis paranoid ... selv om en eller flere av dem må vike litt kanskje.
Til Toppen
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 30.12.04 - 21:54    Tittel: Svar med Sitat

Noen flere bilder av felg, aksler og bremser.

Image00010179.JPG - Vist 426 Gang(er)
Plasma er fett
Image00010179.JPG

Image00010181.JPG - Vist 346 Gang(er)
Image00010181.JPG

Image00010184.JPG - Vist 469 Gang(er)
Image00010184.JPG

Image00010185.JPG - Vist 332 Gang(er)
Image00010185.JPG

Image00010187.JPG - Vist 365 Gang(er)
Image00010187.JPG

Image00010188.JPG - Vist 392 Gang(er)
Calippern passa bak felgen og greier, for ikke å snakke om på skiva. Takk til Harley, som skaffa dem (fra volvo 240) til en vettug pris :)
Image00010188.JPG

Til Toppen
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 2.1.05 - 22:32    Tittel: Svar med Sitat

Der var det motor... må kjøpe noen bukker på biltema så jeg får buret opp og akslene under for å finne ut hvor jeg skal ha motor'n og hvordan buret skal bli i front.

Bilde 1165.jpg - Vist 475 Gang(er)
Bilde 1165.jpg

Bilde 1166.jpg - Vist 463 Gang(er)
Bilde 1166.jpg

Til Toppen
Tom A-G
Medlem

InnleggSkrevet: 2.1.05 - 23:10    Tittel: Svar med Sitat

Flott å se at det går fremover med prosjektet ditt Amund nod
Blir det ikke egentlig bare å få plassert motor/kasser så lavt og langt bak som mulig? Så må jo akslene få den posisjonen som er best etterpå? Et triks er vel å bygge opplegget rundt akslene med dem liggende på bump-stopperne og med full sving.

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B I L B Y G G I N G . N O Forum Hovedsiden -> Offroad-prosjekter Alle klokkeslett er EET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 23, 24, 25  Neste
Side 1 av 25

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan vedlegge filer i dette forum
Du kan laste ned vedlagte filer i dette forum