Granada RSV8 v2.0, evighetsprosjektet. Nymotoren er i. s.23.
Gå til side 1, 2, 3 ... 22, 23, 24  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    B I L B Y G G I N G . N O Forum Hovedsiden -> Bilprosjekter
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 01:05    Tittel: Granada RSV8 v2.0, evighetsprosjektet. Nymotoren er i. s.23. Svar med Sitat

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt-tråd om kjerra mi. Den er på ingen måte ekstrem, vil vel heller si den er ganske så mild i forhold til annet som ruller på norske veier, men allikevel er den kanskje mer ombygd enn det først ser ut.
Det begynte altså som så mange andre, med en grei bruksbil, innkjøpt i des. -94. Var så å si i original å fin stand 2,8 GL med soltak å automat.

Fungerte vel ålreit i et par år, bygde drøyt 100kg stereo,

litt rånerstil (kan komme tilbake til disse tingene),

helt til jeg begynte å få lyst på litt mer power. Fikk i -97 tak i en nedskrudd 351 Windsor V8 for en billig penge, å sendte deretter søknad til BT, fikk positivt svar, å begynte å bygge. Sommeren -99 ble det kjørt noen kilometer, men motoren hadde rådebank, så den måtte overhales. Pga flytting, huskjøp å div., skjedde det lite før -01. Da skrudde jeg ned hele fronten, å gikk over forstilling, overhalte motoren, å lakket motorrom.

Videre ble det gjort modifikasjoner for å klare maks senking. Her er original øvre bærekule ved maks innfjæring.

Her er den samme innfjæring etter mod. Legg merke til vinkelen på kula.

Her vises hva som er gjort, den er snudd 180 grader.

Den nedre så slik ut ved samme innfjæring.

Etter mod.

Her vises mod, der den er rettet ut i vinkelen.

Her er den originale gjennomslagsgummien.

Denne er flyttet opp tilsvarende 70mm fjæringsvei.

Her ligger fjæringa på gummistoppen originalt.

Å her er etter modifikasjonene nevnt over.

Ble litt mye bilder, men tenkte begynne litt forsiktig ?

Sist endret av 351 RS den 7.6.10 - 13:55, endret 4 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 19:24    Tittel: Svar med Sitat

Da fortsetter vi vel. Tar bare litt mer anlegg først.
Tilsammen 3 optima.

4 st 2X200 W RMS forsterkere.

2 8” i hver framdør + 5/1”

Å hvis dere telte riktig lengre opp, så var det 8 st 12” i seteryggen å hattehylla.
Ok, nok om det. Fikk tak i en 2,8 Injection bakaksel, med stabstag, som ble rengjort å lakket.

Hjulbuene ble byttet.

Bak ble det åsså modifisert for mer innfjæring, men det var litt lettere her. Gjennomslagsgummien ble byttet mot en mye mindre i poly. Her med original gummistopp.

Mod.

Videre ble alt av gummiforinger byttet ut mot hjemmelaga poly-foringer.

Åsså til oppheng av travers å casterstag

Alt montert sammen med nye hjullager, bærekuler, foringer osv.

Innerskjermerne foran måtte åsså modifiseres. Her er originalt.

Merket opp.

Her vises hvor hjula tok i med original forstilling å ved maks senking den klarte.

Kulen er borte. Batteriet ble flyttet bak.

Å fra hjulsiden.

Bakakselen ble åsså utrustet med poly på bærarmene, mens opphengsforingen ble laget i aluminium.

En sommer ble ikke V8’eren klar til ferieturen, så drastiske tiltak måtte gjøres : bruksbilen måtte trå til.

Operasjon PIMP MY RIDE. Utgangspunktet.

Resultatet.

18 tommerne, grillen, lyktespoilerne fra V8 eren + sota ruter, hjulbuelister+ frontspoiler+litt lakk, så var den klar. Men den drakk 2 desiliter mer pr mil med de dekka !!!

På denne tiden så prosjektet slik ut.

Jeg har enda ikke kommet til motoren……
Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 20:34    Tittel: Svar med Sitat

Ok, da er det vel på tide å komme til essensen av hele projektet : motorn. Som nevnt tidligere, hadde motoren rådebank. Den hadde åsså vel mye vibrasjoner, så den måtte plukkes ned. Å på toppen av det hele slet jeg litt med temperaturen med original radiator.

Dette er dessverre de eneste bildene av den, med troligvis det værste digitalkameraet i historien.

Her er det modifiserte gearfestet til C4 kassa.

Ganske enkelt, ikke sant. Bare en plate under med nye fester.

Slik ble motorfestene laget.

Motoren ble borret 0,030” og nye stempler ble innkjøpt, Speedpro hypertec med chrome-moly ringer. Disse gir ca 9,5 i komp.

På veiva ble det oppdaget noe som så ut som slagmerker fra hammer !!, så veiva ble åsså ny, med lager seff.

Ny radiator ble kjøpt, fra Mercedes 560 SEL, med automatkjøler.

Her ligger shortblocka nyoverhalt.

Lagde åsså nye reimhjul i alu. Her vises åsså V8 festene på motoren.

Bunnpanna måtte bygges om fra framsump til baksump.

Eksosen ble dobbelt 2,5 ”, som går over akselen, som originalt.

Da har vi kommet så langt.

Endelig på plass.

Motorfester.

Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 21:06    Tittel: Svar med Sitat

Forresten slik står stv’en i dag.

Mens moteren var ute, ble motorommet lakkert. Det ble også ryddet opp, å ledningsnettet ble flyttet ut mot sidene.

Når motoren nå ble satt i bilen, var det med originale eksosmanifolder, koblet til granadaens eksosanlegg.
Ingen problemer med klaring.

Heller ikke på førersiden.

Eller mot torpedoveggen.

Eller bremseservo.

Å her er alu-foringene på diffen.

Å på traversen.

Nok for i dag.
Til Toppen
Amund
Administrator

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 21:15    Tittel: Svar med Sitat

Kult prosjekt, spennende lesning! Du går grundig til verks, det er inspirasjon for oss andre sløvinger paranoid

Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 25.10.06 - 22:01    Tittel: Svar med Sitat

Ja, kanskje dette får dere til å våkne, å komme dere ut av godstolen
Til Toppen
gsimon
Medlem

InnleggSkrevet: 26.10.06 - 16:53    Tittel: Svar med Sitat

Her i Australia gaar det masse Ford Falcon med V8, som ser VELDIG ut som samme karosseri som din, har du sjekket paa Google smile

Hilsen GS.
Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 26.10.06 - 17:36    Tittel: Svar med Sitat

G'day, mate, from down under. Joda, har sikla på mange av de australske bilene, Både Holden å Ford. De putter like greit de største motorene i familiebilene som i Mustang, helt rått.

Når det er sagt, er det ikke en skrue disse Fordene har til felles med våre, kun utseende ligner. Men er enig i at de ligner veldig. + at der nede har jo disse V8 originalt.
Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 26.10.06 - 18:49    Tittel: Svar med Sitat

Fant åsså disse gamle bildene. Dette var faktisk før V8’eren(-97-98 tenker jeg), m.a.o., 18 tommerne,, soting, senkesettet, å Spax-demperne+ anlegget, da.

Legg åsså merke til fangeren foran.

Det ble ganske tidlig bestemt at jeg skulle ha Scorpio fangere på bilen. Det var nemlig en kompis som hadde dette på sin Granada hjemme i Nord-Norge på slutten av 80-tallet. Han fortalte meg at fangerene måtte breddes, da Granada er bredere enn Scorpio. Han hadde skjøtet i midten, men det jeg gjorde var både enklere å billigere. Jeg dro til Ford forhandleren, å spurte om de hadde noen vraka fangere. Etter et par turer, hadde jeg to dårlige fram, å to dårlige bakfangere ! Noen som skjønner ideen ? Jo, den ene var dårlig på høyre side, å den andre på venstre. Dermed fikk jeg bare en skjøt, istedenfor to, å gratis. Grillen er en modda orig. GL. Den midterste ribba er tatt bort, å den øverste er lagt igjen. Dette panseret ble kjøpt med innfelte Cosworth-riller, men da disse så ut til å være laget av gips !, nye sprekker nesten hver dag, ble det lagt unna.

Festene ble laget, å de ble midlertidig skrudd/skjøtet sammen.

Slik ble den kjørt med til våren -06 !!!

Da jeg fikk tak i et sjeldent Ghia skinninteriør, ble åsså dette montert, å i den forbindelse ble ekstra støyisolering gjort i bilen innvendig, med asfaltmatter å filt. El. vindu, sentrallås, å el. bakluke ble montert i samme slengen.

Men den ble jo ikke akkurat lettere, eller mer sidestøtte i setene, av den grunn!

I denne tilstand ble den godkjent i aug. -01, på min bursdag !! ohh lykkedag. Fikk faktisk skryt for bra utført jobb. På slutten skulle den jo prøvekjøres, å da det var regnvått, var jeg litt skeptisk….. han kom ut av krysset, aksellererte normalt, girkassa girte til andre, å 2 sekunder senere flådde han gassen i bånn !!!MEN den girte ikke ned !!!, så den tuslet seg sånn greit opp i fart. Siden den da begynte på 1500 o/min, var det ikke så farlig. Jeg stusset litt, men sa ikke noe. Vel tilbake spurte jeg om alt var i orden? ” Jada, dette skal gå greit, du har jo tydeligvis gjort dette for å få en behageligere lyd, å for å se om det gikk å få godkjent, for den gikk jo ikke noe bra”…!!! Jeg ble veldig lattermild inni meg, men kranglet ikke på det !

Vel hjemme ble det oppdaget at kickdownstaget hadde hoppet av !!, derav den manglende nedgiringen, hehehe. Hadde den vært på, hadde han fått litt å gjøre på regnføret, hehehe.

Men det var en liiiitt spesiell følelse å kjøre hjem fra BT den dagen, det kan jeg love dere,å det kan vel ikke nektes for at bakhjula gikk litt flere runder enn de foran…
Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 26.10.06 - 18:52    Tittel: Svar med Sitat

Ja, dette skulle jeg jo kanskje begynt med, men får ta det nå da. SØKNADEN.
Legg merke til datoen, er en stund siden, gitt.

Å det ikke altfor negative svaret.

Trengte åsså noe dokumentasjon i forbindelse med felgenes innpress, som var noen mm for mye. Granada har originalt 47.5 mm innpress, mens felgene hadde 35 mm, altså en økning på 25mm, mot tillatt 15mm. Her fant jeg to måter, som begge funket.
Nr 1. Som de av dere som har instruksjonsboka til Granada kanskje har sett, står det der, av en eller annen merkelig grunn, at Ghia har 1528 mm sporvidde, mens GL har 1515 mm. Dette pga alu- felger på Ghia. Dette tilsier et innpress på 41 mm(dette stemmer ikke, er faktisk 47,5 på disse å). Dermed blir mine felger innenfor, med en økning fra 41 til 35 =12 mm sporviddeøkning.

Nr 2. I en gammel RS katalog, fantes en RS felg til Granada å Scorpio, med ET 28mm. Etter mye om å men, to verksmestere på Ford ville ikke gå god for dette, til tross for at jeg hadde med katalogen, sendte jeg mail til Ford Motor Norge. Fikk dette tilbake.

Nåvel, etthvert prosjekt trenger inspirasjon, å uten et bilde av sine ideer, for å få et visuelt inntrykk, er det vanskelig å avgjøre om ideene er bra. Prøvde derfor å mekke litt i Cyberspace. Fikk tak i Photoshop, tok et par tutorials, å gikk i gang. Begynte med et fint originalbilde. Legg for øvrig merke til det ”Norskspesifiserte” stuket.

Etter sota ruter, svarte lister, senking(å retting av stuk), (Viper)felger, modda grill/panser, hjalp det jo betraktelig.

Vi drar på med litt styling: ny grill, Skyline frontfanger, panserscoop å bakspoiler, evo sideskjørt, å Aero hekkfanger+ bytting av farge, får man litt bedre inntrykk. Dette er IKKE no proft gjort, er bare for å lufte ideer.

Å nå må det vel være på tide med ett aldri så lite videoklipp.

http://videos.streetfire.net/search/granada/0/4d737d5b-81de-443a-aa74-ac1a6f2837e5.htm

Stay tuned.
Til Toppen
Herman
Medlem

InnleggSkrevet: 26.10.06 - 19:11    Tittel: Svar med Sitat

Veldig bra. mangler bare klistremerket fra bilbygging.no big grin big grin

351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 27.10.06 - 18:22    Tittel: Svar med Sitat

Hehe, du mener det ja unibrow

Etter at den ble godkjent, var det på tide å gå grundigere til verks. Først ble eksosen byttet ut. Dobbelt anlegg i 2,5” ble lagd, med Apple Racing potter.

Lagde først et dobbelt 2” med Simons Rally potter, men bråket for mye, her Simons(nærmest) ved siden av Apple sine. En kul ting med Apple pottene, var at de ga en helt rå returlyd, altså når du slepper gassen. Det fantes ikke på Simons pottene.

Går over akselen, som originalt= trangt.

Brukte originale festepunkter på travers. Kan henge under det å riste, uten at det tar i noe= godkjent.

Det er faktisk montert tettere oppunder bilen enn ett originalt anlegg.

Å dermed funker det strøkent med den senkinga.

Etter dette ble det faktisk merkbar forskjell på effekten. Måtte justere gassen nå fra stillestående, for å unngå hvitrøyk. Dritmoro,da. Men mye vil ha mer….

Videre fulgte det faktisk med headders, når motoren ble kjøpt, visstnok til Ford Fairlane. Disse ble nå tatt fram for testing. På passasjersiden var det bolt on.

Mens på førersiden ble det krasj på et av rørene pga rattstammen. Rør ble kjøpt inn, å justert til det passet, så sveiset= bolt on(rør nr 2) Ble åsså laget varmeskjoldplate i alu under gasser,

.

Varmt motorrom er ikke bra, så varmebandasje ble satt på røra.

Dette halverte temperaturen, Fra 350 til 160 grader.

Klaring mot rattstamme.

Så ble det laget ”Ram Air” luftinntak, som tetter mot åpning i panser, for å få så kald luft til motor som mulig.

Dette medførte at temperaturen inn i motor =utetemp. Før var den det samme som i motorrom= 70+
Til Toppen
351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 27.10.06 - 19:53    Tittel: Svar med Sitat

Når kompisene hørte om alu-foringene, ville de åsså ha, så i et sinnsvakt øyeblikk lagde jeg et par sett ekstra. Her er setta til bakakselen.

Å til forstillingstravers, +et sett motorfester i alu helt bakerst.

Nok om det.

Det begynte å bli tydelig at bilen ble utsatt for større krefter, for en dag (faktisk dagen før gatebil)røyk festet til stabstaget foran(på bærarmen). Heldigvis hadde jeg en reserve forstilling, så det var fort ordnet på kvelden, så jeg kom meg på Gatebil, no problemo. Men dette har etterhvert skjedd på begges sider, hehe. En aldri så liten svakhet, kanskje.

Da det ene motorfestet var litt slitt, tok jeg like godt å erstatta dem med stumme fester.

Det verste er at det ble ikke så ille med vibrasjoner å sånt. Husk at i tillegg til stumme fester her, er åsså bakakselen opphengt i alu-foringer = stumt. Men faktisk er det helt akseptabelt støynivå inni bilen, å ALLE som har sittet på, er like overrasket.

Her er et bilde av radiatoren.

Bilen fungerte nå prikkfritt, å kunne kjøres hvor som helst, når som helst. Var hjemme i Nord-Norge med den, en fin liten tur på 160 mil en vei(1,6 l/mil), på Gatebil (rudskogen å Vålerbanen) Street legal, treff, osv. Den gjorde vel 0-100 km/ på under 7 sek., å satt betydelig bedre i svinger. Alt etter planen, altså. Det begynte åsså å bli nok til en videofilm, hehe. Noen har kanskje sett den før, men,men.
Hjemme i Nord-Norge, når jeg sier jeg har en Granada V8, spør folk : Er det den flekkete på nettet ?

Enjoy.

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=63BFF524-BA78-4EBC-8D64-828A75DCEC2D
Click here to see Video
Til Toppen
Herman
Medlem

InnleggSkrevet: 27.10.06 - 22:31    Tittel: Svar med Sitat

Tøøfft big grin big grin

351 RS
Medlem

InnleggSkrevet: 29.10.06 - 16:46    Tittel: Svar med Sitat

Ja, ikke sant.

Sånn, bare for ordens skyld, her er linken til del 2 av videoen.

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=5DD1B392-1D32-401F-860B-2ABA96015CAC
Click here to see Video

å her er del 3.

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=D93E4DE3-E8C9-4A72-92FC-7818C6BEF14F
Click here to see Video

Selv om bilen fungerte over all forventning, var jeg ikke helt fornøyd(hørt den før?). Den var litt slitsom på langkjøring(høyt turtall) å heller ikke særlig billig i forbruk. Derfor inngikk jeg en timeavtale med meg selv om å bytte til automat med overdrive. Dette skulle vise seg å være ganske enkelt, da Ford har en overdrive som heter AOD. Dro til APP å skulle hente en, skulle åsså ha en TH200R4, til broderen, å skulle få begge to for 2 lapper. ”bare ta de du trenger, sa han, å dermed kom jeg hjem med 3 AOD å en TH200R4, for 2 lapp. Bra deal.
Her er AOD nærmest, å C4 bak.

Her vises det at AOD’en er litt kraftigere rundt midten enn C4, men lengde å boltsirkel mot motoren er samme, så det var bolt on. Mellomaksel passet åsså.

Sånn ser det ut i forholde til gearfestet.

Her er festet til gearkassa. Det gamle passa ikke, det nye er lengre bak. Resten er det man kaller kosejobb, gearvelgerstag, kjølerør,speedo, osv.

Aaaah, nå ble det andre boller. I stedet for 3000 o/min i 100 km/t, ble det nå 2000, å forbruket sank 0,4l/mil.

Den lille artige til venstre, er en sykkelcomputer. Brukte denne for å teste speedometeret.Kobler en føler til mellomakslen, å denne fungerer opp til 300 km/t(den viser bla. maks hastighet, ikke helt lovlig det den viser her, kansje), hehe. Jeg hadde et exel-ark for å regne ut antall tenner på speedo-viren, bestillte dette, monterte, å det stemte NØYAKTIG !!!(sjekk jukselappene som er teipa på før dette ble ordnet, litt feilvisning). Fikk åsså kalibret turtelleren, ved hjelp av et Biltema multimeter, sånn som viser turtall, kamvinkel osv., å en skrutrekker. Det viste seg nemlig at det var justering på turtelleren, å ved hjelp av multimeteret fikk jeg justert den til å vise riktig. Ganske så tøft, spør du meg. Det i midten er temp. måler, inni bilen, å under huven(inni luftfilteret, for å være nøyaktig).

Å litt mer bilder av interiøret.

Ghia = trepaneler.

Å her er grunnen til at ene bakdøren plutselig ble blå. På tur til Gatebil(seff), var det en idiot som klarte å kjøre i siden min. Pensjonist, hva ellers….

Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    B I L B Y G G I N G . N O Forum Hovedsiden -> Bilprosjekter Alle klokkeslett er EET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3 ... 22, 23, 24  Neste
Side 1 av 24

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan vedlegge filer i dette forum
Du kan laste ned vedlagte filer i dette forum